© Revista Annisaa Romania

R 32 Fiqh Us-Sunna de Sayyid Sabiq / Ce îi este permis unui muhrim

În numele lui Allah Cel Milostiv, Îndurător


Îmbăierea și schimbarea hainelor

Ibrahim An-Nakhꞌi a spus:

"‎Atunci când companionii, radhi Allahu anhum, se apropiau foarte mult de ‎Maimun, făceau baie și își puneau hainele cele mai bune.‎"‎

Se spune că Ibn Abbas, radhi Allahu anhu, a intrat într-o baie publică (pentru a ‎se îmbăia), la Al-Juhfah, în timp ce era în stare de ihram. El a fost întrebat:

"‎«Cum faci asta în timp ce ești în stare de ihram?»‎
El a răspuns:‎
‎«Allah nu are nevoie de murdăria noastră!»‎"‎

Jabir, radhi Allahu anhu, a spus:

"‎O persoană în stare de ihram poate face baie și își poate spăla ‎îmbrăcămintea.‎"‎

Abdullah ibn Hunayn a relatat:

"‎Ibn Abbas și Al-Musawir ibn Makhramah erau la Al-Abwa atunci când nu cădeau ‎de acord dacă o persoană în stare de ihram se poate spăla pe cap. Ibn Abbas a spus:‎
‎«Unei persoane în stare de ihram îi este permis să se spele pe cap.»‎
Al-Musawir nu era de acord și a spus că unui muhrim nu îi este permis să se spele pe cap. La ‎aceasta, Ibn Abbas m-a trimis la Abu Ayyub Al-Ansari.‎
L-am găsit făcând baie între două scânduri bine-așezate și era protejat cu o bucată de pânză. ‎L-am salutat și a întrebat cine sunt. Am răspuns:‎
‎«Sunt Abdullah ibn Hunayn și am fost trimis la tine de către Ibn Abbas, să te întreb de felul în ‎care Mesagerul lui Allah, salla Allahu aleihi wa sallam, obișnuia să facă baie în stare de ‎ihram.»‎
La aceasta, Abu Ayyub Al-Ansari a ținut de bucata de pânză și a coborât-o până
când i-am văzut capul și apoi a spus cuiva să toarne apă pe capul său. Acesta i-a turnat apă ‎pe cap, iar el (Abu Ayyub Al-Ansari) și-a prins capul între mâini, aducându-le din spate în față ‎și din față în spate și a spus:‎
‎«L-am văzut pe Profet, salla Allahu aleihi wa sallam, făcând aceasta.»‎"‎
(relatat de ‎grup, cu excepția lui Tirmidhi)

Bukhari a adăugat:

"‎Apoi m-am întors și le-am spus. Al-Musawir i-a spus lui Ibn Abbas:‎
‎«Niciodată nu mă voi mai contrazice cu tine.»‎"‎

Ash-Shawkani a spus:

"‎Aceasta arată că unui muhrim îi este permis să facă baie în timp ce este în ‎stare de ihram și poate chiar să își acopere capul cu mâinile, în timp ce face baie.‎"‎ ‎‎

Ibn Al-Mundhir a spus:

"‎Este un consens, conform căruia un muhrim poate face baie atunci când ‎este în stare de janaba (impuritate majoră). Totuși, există un dezacord privind îmbăierea în ‎alte cazuri.‎"‎

Malik a relatat de la Nafiꞌ că Ibn Omar, radhi Allahu anhum, nu s-a spălat pe ‎cap în timp ce era în stare de ihram, cu excepția cazului în care avea un vis umed. Este ‎relatat că lui Malik îi displăcea ideea că cineva trebuie să își scufunde capul în apă, în timp ce ‎este în stare de ihram.

Este permisă utilizarea săpunului sau a altor produse de curățire. ‎‎

Ash-Shafaꞌi și școala Hanbali susțin că se poate folosi săpun parfumat pentru ‎baie și, similar, femeilor le este permis să își despletească părul și să îl pieptene, pentru că ‎Profetul, salla Allahu aleihi wa sallam, i-a poruncit Aishei, radhi Allahu anha, spunând: ‎‎

"‎Despletește-ți părul și piaptănă-l.‎"‎
(relatat de Muslim)

An-Nawawi a spus:

"‎Este permisă despletirea părului și pieptănarea acestuia în timp ce persoana ‎este în stare de ihram, cu condiția ca părul să nu fie smuls. Cu toate acestea, pieptănatul nu ‎este de preferat decât dacă există un motiv serios pentru aceasta. De asemenea, o persoană ‎își poate duce (căra) lucrurile pe cap.‎"‎

A purta pantaloni scurți (boxeri)

Saꞌid ibn Mansur a relatat de la Aisha, radhi Allahu anha, că un muhrim poate ‎purta pantaloni scurți (pe dedesubt).

Al-Hafidh a remarcat:

"‎Aceasta este opinia Aishei, radhi Allahu anha, dar majoritatea învățaților ‎susține că este interzisă purtarea pantalonilor scurți (pe dedesubt) pentru un muhrim, pentru ‎că aceasta este similar cu purtarea pantalonilor, care este interzisă pentru un ‎muhrim.‎"‎
(Fath Al-Bari)

Acoperirea feței

Ash-Shafaꞌi și Saꞌid ibn Mansur au relatat de la Al-Qasim care a spus: ‎‎

"‎Uthman ibn Affan, Zaid ibn Thabit și Marwan ibn Al-Hakam obișnuiau să își ‎acopere fețele, în timp ce erau în stare de ihram.‎"‎

Tawꞌus, a spus:

"‎O persoană aflată în stare de ihram poate să își acopere fața dacă este praf ‎sau cenușă.‎"‎

Mujahid a spus:

"‎Dacă era o furtună de nisip, ei își acopereau fețele, în timp ce erau în stare ‎de ihram.‎"‎

Femeile au permisiunea de a purta pantofi

Abu Dawud și Ash-Shafaꞌi au relatat, sub autoritatea Aishei, radhi Allahu anha, ‎că Profetul, salla Allahu aleihi wa sallam, a permis femeilor să poarte pantofi, în timp ce sunt ‎în stare de ihram.

Acoperirea capului din greșeală

Școala Shafaꞌi susține că nu este nimic rău dacă un pelerin a uitat și și-a ‎acoperit capul, sau dacă a purtat o cămașă pentru că a uitat.

Ata a spus:

"‎Nu este nicio vină pentru această persoană, dar trebuie să ceară Iertarea lui ‎Allah.‎"‎

Școala Hanafi spune că această persoană va trebui să își răscumpere greșeala ‎oferind un sacrificiu.

Există, de asemenea, un dezacord în ceea ce privește folosirea parfumului din ‎greșeală sau neștiință.

Școala Shafaꞌi susține:

"‎Ignoranța și uitarea constituie o scuză suficientă pentru a elimina nevoia de ‎răscumpărare pentru efectuarea unui lucru interzis, cu excepția cazului în care este ceva ‎care implică daune, cum ar fi vânătoarea, raderea sau tăierea unghiilor.‎"‎

Aceasta este opinia corectă în privința acestora.

Aplicarea ventuzelor, deschiderea unui abces, extracția unui dinte sau ‎deschiderea unei vene

Ibn Abbas, radhi Allahu anhu, a spus:

"‎O persoană aflată în stare de ihram poate să își extragă un dinte sau să ‎deschidă un abces.‎"‎

An-Nawawi a spus:

"‎Dacă un muhrim vrea să își aplice ventuze fără niciun motiv și este necesar ‎să se tundă, atunci nu îi este permis să facă acest lucru. Însă, dacă nu este necesară tăierea ‎părului, atunci majoritatea învățaților susțin că îi este permis.‎"‎

Malik susține că acest lucru este neplăcut.

Al-Hasan este de părere că această persoană trebuie să sacrifice un animal ‎dacă face acest lucru, chiar dacă aceasta nu implică tăierea părului. Dar dacă o persoană ‎face acest lucru pentru că este necesar, atunci este permis, însă va trebui să plătească o ‎ispășire.

Școala Dhahiri susține că o ispășire este cerută numai în cazul în care se taie ‎părul de pe cap.

Mâncărimea de pe cap sau corp

Aisha, radhi Allahu anha, a fost întrebată despre un pelerin care are mâncărimi. ‎Ea a răspuns:

"‎Da, el sau ea se poate scărpina cât de tare îi place.‎"‎

Acest hadith este relatat de Bukhari, Muslim și Malik, care a adăugat:

‎‎
‎"‎Dacă aveam ambele mâini legate și numai picioarele libere, mă scărpinam cu picioarele.‎"‎ ‎‎

Același lucru a fost relatat de la Ibn Abbas, Jabir, Saꞌid ibn Jubair, radhi Allahu ‎anhum, Ata și Ibrahim An-Nakhꞌi.

A se privi în oglindă și a mirosi busuioc dulce

Ibn Abbas, radhi Allahu anhu, a spus:

"‎Este un consens printre învățați, că un muhrim poate folosi ulei, grăsime sau ‎unt, dar nu îi este permis să folosească parfum pe tot corpul.‎"‎

Școlile Hanafi și Maliki susțin că este neplăcut pentru un muhrim să stea într-un ‎loc parfumat, chiar dacă a intenționat sau nu să simtă mirosul. Ele sunt de părere că dacă ‎această persoană face acest lucru intenționat, aceasta nu îi este permis, dar nu e niciun rău ‎în ea.

Școala Shafaꞌi susține că a sta la o parfumerie este permis, pentru că ‎interzicerea acestui lucru ar face lucrurile mai dificile. Nu este de dorit a se aplica parfum, el ‎trebuie evitat, cu excepția cazului în care se stă într-un loc în care nu se poate evita acest ‎lucru, cum ar fi, de exemplu, o persoană care stă în Moscheea Sacră, în timp ce se dă cu ‎parfum în ea. În acest caz, nu este niciun rău și nici nu este neplăcut, pentru că a sta în acest ‎loc înseamnă apropierea de Allah subhanahu wa taꞌala, și a abandona acest loc pentru ceva ‎care este permis, nu este de dorit. O persoană poate avea parfum într-o sticluță sau într-o ‎cârpă legată și nu îi este cerută ispășirea pentru aceasta.

Purtarea unei centuri în jurul taliei, cu un buzunar pentru a ține banii, și ‎purtarea inelelor

Ibn Abbas, radhi Allahu anhu, a spus:

"‎Nu este niciun rău dacă un muhrim poartă un inel sau un buzunar la curea, ‎pentru a își ține banii.‎"‎

A avea kohl la ochi

Ibn Abbas, radhi Allahu anhu, a spus:

"‎O persoană aflată în stare de ihram poate purta kohl dacă ochii au o infecție, ‎dar kohl-ul nu trebuie să fie parfumat. Este un consens printre învățați, potrivit căruia acesta ‎este permis ca tratament, dar nu și ca mod de înfrumusețare.‎"‎

A sta sub umbra unui cort, acoperiș, umbrelă

Abdullah ibn Amr, radhi Allahu anhu, a relatat:

"‎Omar obișnuia să arunce o bucată de piele peste un copac și stătea sub umbra ei, ‎în timp ce era în stare de ihram.‎"‎

Aceasta este relatat de Ibn Abu Shaibah.

Umm Al-Husein, radhi Allahu anha, a relatat:

"‎Am făcut Hajj-ul de Adio împreună cu Profetul, salla Allahu aleihi wa sallam. I-am ‎văzut pe Usama ibn Zaid și pe Bilal. Unul dintre ei ținea frâul cămilei Profetului, salla Allahu ‎aleihi wa sallam, iar celălalt îi făcea umbră cu o pânză, până când a aruncat pietricele la ‎Aqaba.‎"‎
(relatat de Ahmad și Muslim)

Ata a spus:

"‎Un muhrim se poate proteja de Soare la umbră și se poate proteja de ploaie ‎și vânt.‎"‎

Ibrahim An-Nakhꞌi a relatat:

"‎Al-Aswad ibn Yazid a aruncat o pânză peste capul său, pentru a se acoperi ‎de ploaie, în timp ce era în stare de ihram.‎"‎

A folosi henna

Școala Hanbali susține că a folosi henna pentru vopsirea oricărei părți a ‎corpului, cu excepția capului, nu este interzisă pentru un muhrim, bărbat sau femeie. ‎‎

Școala Shafaꞌi susține că un bărbat muhrim poate folosi henna pentru vopsirea ‎oricărei părți a corpului, cu excepția mâinilor și a picioarelor, vopsirea acestora fără un motiv ‎veritabil nefiind permisă în stare de ihram. De asemenea, acoperirea capului cu un strat ‎subțire de henna nu este permisă. Ei susțin că nu este de dorit ca o femeie în stare de ihram ‎să folosească henna și de aceea, nu este permisă pentru ea nici în cazul în care este în ‎iddah, după moartea soțului ei.

Pe de altă parte, școlile Hanafi și Maliki susțin că unui muhrim, bărbat sau ‎femeie, nu îi este permis să folosească henna pentru vopsirea niciunei părți de pe corp, ‎pentru că aceasta este un parfum, iar unui muhrim nu îi este permis să poarte parfum, în ‎timpul în care este în stare de ihram.

Khawla bint Hakim, radhi Allahu anha, a relatat de la mama sa că Profetul, ‎salla Allahu aleihi wa sallam, i-a spus lui Umm Salama, radhi Allahu anha:

"‎Nu pune parfum în timp ce ești în stare de ihram și nici henna, pentru că aceasta ‎este un parfum.‎"‎
(relatat de Tabarani în Al-Kabir, Bayhaqi în Al-Maꞌrifah și de Ibn ‎Abdul-Barr, în cartea sa, At-Tamhid)

A pedepsi un sclav pentru a îl disciplina

Asma bint Abu Bakr, radhi Allahu anha, a relatat:

"‎Am mers la Hajj cu Profetul, salla Allahu aleihi wa sallam. Când am ajuns la un loc ‎numit Al-Aꞌraj, Profetul, salla Allahu aleihi wa sallam, s-a oprit și așa am făcut și noi. Aisha s-a ‎așezat lângă Profet, salla Allahu aleihi wa sallam, iar eu am stat lângă Abu Bakr. Mijlocul de ‎transport (cămila) era cu un servitor al lui Abu Bakr. El (Abu Bakr) s-a așezat să îl aștepte pe ‎sclavul său, să vină cu ea. Atunci când acesta a venit mergând pe jos, fără a avea nicio ‎cămilă cu el, Abu Bakr l-a întrebat despre ea. Sclavul a răspuns:‎
‎«Am pierdut-o ieri.»‎
Auzind aceasta, Abu Bakr a devenit nervos și i-a spus:‎
‎«Ai avut numai o cămilă (în grijă) și ai pierdut-o.»‎
Apoi l-a bătut. Profetul, salla Allahu aleihi wa sallam, a zâmbit și a spus:‎
‎«Priviți la acest muhrim – Abu Bakr! Ce face el?»‎
Și a continuat să zâmbească în timp ce repeta aceasta.‎"‎
(relatat de Ahmad, Abu ‎Dawud și Ibn Majah)

Omorârea insectelor

Ata a fost întrebat de un bărbat despre puricii sau furnicile care îl deranjau, în ‎timp ce el era în stare de ihram. El a răspuns:

"‎Poți arunca ceea ce nu îți aparține.‎"‎

Ibn Abbas, radhi Allahu anhu, a spus:

"‎Un muhrim poate omorî păduchii și căpușele.‎"‎

De asemenea, un muhrim poate îndepărta puricii de pe cămila sa. ‎‎

Ikrima, radhi Allahu anhu, a relatat că odată, Ibn Abbas, radhi Allahu anhu, i-a ‎poruncit să omoare căpușele de pe cămila sa, în timpul în care amândoi erau în stare de ‎ihram. Lui Ikrima, radhi Allahu anhu, i-a displăcut acest lucru. Atunci, Ibn Abbas, radhi Allahu ‎anhu, i-a poruncit să sacrifice cămila, lucru pe care acesta l-a făcut. Atunci Ibn Abbas, radhi ‎Allahu anhu, l-a întrebat:

"‎Știi câte căpușe ai omorât?‎"‎

Omorârea celor cinci animale și a altora care pot fi periculoase ‎‎

Aisha, radhi Allahu anha, a relatat că Profetul, salla Allahu aleihi wa sallam, a ‎spus:

"‎Cinci dintre animale sunt periculoase și ele pot fi omorâte în incinta sacră a ‎Haram-ului: cioara, scorpionul, șoarecele și câinele turbat.‎"‎

Aceasta este relatat de Muslim și Bukhari, care a adăugat:

"‎… și șarpele.‎"‎

Există un consens printre învățați, conform căruia cioara mică, aceea care ‎consumă semințe, nu este inclusă în categoria animalelor de mai sus. Toate celelalte animale ‎care atacă oamenii, așa cum sunt leul, tigrul, leopardul și lupul sunt periculoase, de aceea, ‎trebuie omorâte.

Allah subhanahu wa taꞌala spune în Nobilul Coran:

"‎Ei te întreabă ce le este îngăduit [să mănânce]. Spune: «Vă sunt îngăduite vouă cele ‎bune și cele pe care le învățați pe animalele și păsările de vânătoare [să vi le prindă], ‎dresându-le ca pe câini. Învățați-le [să vâneze] din ceea ce v-a învățat Allah pe voi. ‎‎(...)»‎"‎
Surat Al-Maꞌida, 5:4

Școala Hanafi susține că, în acest caz, ‎"‎animalele periculoase‎"‎ se referă numai ‎la câini și lupi.

Ibn Taymiyya este de părere că un muhrim poate omorî orice animal care ‎rănește oamenii, cum ar fi șarpele, șoarecele, cioara și câinele turbat. De asemenea, el a ‎permis ca omul să se apere de orice îi poate face rău, chiar dacă sunt animale sau oameni; ‎dacă acestea îl atacă, el trebuie să se apere.

Profetul, salla Allahu aleihi wa sallam, a spus:

"‎Cel care este omorât în timp ce își apără proprietatea este un martir, cel care ‎moare în timp ce își apără viața este un martir, cel care moare în timp ce își apără Religia ‎este un martir și, similar, cel care moare în timp ce își apără onoarea este de asemenea un ‎martir.‎"‎

Ibn Taymiyya a spus în continuare:

"‎Dacă un muhrim este mușcat de purice sau de păduche, acesta trebuie să ‎scape de ei. De asemenea, îi poate omorî, nu este nicio sancțiune pentru aceasta. Totuși, a ‎scăpa de ei este mai ușor decât să îi omoare. În mod similar, unui muhrim îi este interzis să ‎ucidă orice animal pe care îl vede, cum ar fi leul, leopardul etc. Dar majoritatea învățaților ‎susține că dacă trebuie să omoare unul dintre aceste animale, el nu este obligat la nicio ‎ispășire. Căutând păduchi fără a simți nicio mușcătură, doar pentru confort, totuși, în timp ce ‎este în stare de ihram, trebuie evitat. Dar dacă cineva face acest lucru, nu are de făcut nicio ‎ispășire.‎"‎

Allahu Alam


Redactor
Oana Mariam